Ερώτηση προς τους Υπουργούς Ναυτιλίας & Νησιώτικης Πολιτικής και Περιβάλλοντος & Ενέργειας σχετικά με τις επικίνδυνες, για τη ζωή και την ασφάλεια των κατοίκων, εργασίες βυθοκόρησης που γίνονται στο λιμάνι του Πειραιά, κατέθεσε στη Βουλή το ΚΚΕ.
Το πλήρες κείμενο της Ερώτησης, που υπογράφουν και οι βουλευτές του Κόμματος Νίκος Αμπατιέλος και Διαμάντω Μανωλάκου, έχει ως εξής:
«Μετά από καταγγελίες κατοίκων του Πειραιά το προηγούμενο διάστημα, εγείρονται πολλά ερωτήματα για τις εργασίες βυθοκόρησης που γίνονται στο λιμάνι του Πειραιά από τον ΟΛΠ και την διέλευση φορτηγών μέσα από το λιμάνι, με ένδειξη μεταφοράς τοξικού υλικού περνώντας μάλιστα μέσα από τον αστικό ιστό της πόλης μας. Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα ανησυχητική για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και οι επιπτώσεις μπορούν να επηρεάσουν χιλιάδες εργαζόμενους, κατοίκους, διερχόμενους, επισκέπτες.
Τα υλικά για τα έργα εκβάθυνσης του λιμένα, που διενεργεί ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, έχουν αναλυθεί από το Πανεπιστήμιο Πατρών το 2023 και το ΕΛΚΕΘΕ το 2014. Οι εργασίες, επίσης, αφορούν μια αρκετά μεγάλη ποσότητα ιζημάτων (πολύ μεγαλύτερη από ότι αρχικά είχε προβλεφθεί και χωρίς να είναι γνωστός ο χώρος απόθεσης).
Σύμφωνα με μελέτη του ΕΛΚΕΘΕ το 2014, αλλά και πιο πρόσφατα από το Πανεπιστήμιο Πατρών παρουσιάζονται συγκεντρώσεις βιοχημικών ποσοτήτων, που δεν επιτρέπεται η απόρριψη τους στην θάλασσα, επειδή είναι σημαντικά υψηλότερες του κανονικού, ενώ άλλες έχουν δυνητικά αρνητικές επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον. Παράλληλα υπάρχουν υψηλές συγκεντρώσεις βαρέων μετάλλων πολλών κατηγοριών με επιπρόσθετες αρνητικές συνέπειες για τους περιβάλλοντες χώρους και τον περιβάλλον. Συνεπώς τα καθιστούν αποδεδειγμένα τοξικά.
Σύμφωνα ακόμα και με την ΑΕΠΟ 15/09/2023 πρέπει να εξασφαλίζεται το μικρότερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο με τις μικρότερες επιπτώσεις στην ανθρώπινη ζωή.
Κατά τη διάρκεια της βυθοκόρησης αυτής χρησιμοποιείται η μέθοδος της αρπάγης, όπου διαφεύγουν στερεά υλικά (βυθοκορήματα) και θαλασσινό νερό. Η αρπάγη, που περιγράφεται στη ΜΠΕ, έχει, κατά τη Μελέτη, σχεδιαστεί έτσι ώστε να μην επιτρέπει τη διαφυγή υλικού και να μην εγκλωβίζει θαλασσινό νερό. Στις προδιαγραφές της ΑΕΠΟ 15/9/2023 αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τα βυθοκορήματα παραμένουν στην φορτηγίδα που έχουν συλλεχθεί από το έργο, τουλάχιστον 24 ώρες προς αποστράγγιση της περίσσειας ύδατος ή/και αντλείται η περίσσεια ύδατος στις περιπτώσεις που απαιτείται για την περαιτέρω διαχείριση του υλικού». Πράγμα που δεν γίνεται, όπως καταγγέλλουν κάτοικοι της περιοχής.
Σύμφωνα με μαρτυρίες των κατοίκων το υλικό που απορρίπτεται είναι υδαρές, οπότε δεν ακολουθήθηκε η διαδικασία αποστράγγισης και γίνεται διάθεση του υλικού στη θάλασσα κατά τη διάρκεια των εργασιών της βυθοκόρησης και καθώς ο γερανός πληρώνει (γεμίζει) τη φορτηγίδα με την αρπάγη. Αυτό θεωρείται υπερχείλιση και όχι στράγγισμα, καθώς πραγματοποιείται σε μηδενικό χρόνο (και όχι 24 ώρες) από τη διαδικασία της βυθοκόρησης, σύμφωνα με την ΑΕΠΟ 15/09/2023.
Άρα φαίνεται ότι i) υπάρχει χερσαία μεταφορά μέσα από τον αστικό ιστό του Πειραιά, ii) για τις οδικές μεταφορές αυτές δεν χρησιμοποιείται η χερσαία ζώνη του λιμένα, iii) υπάρχει διαφυγή στο οδόστρωμα τοξικού υλικού.
Τέλος, ζήτημα που προκύπτει είναι και η αναγκαιότητα παρακολούθησης των περιβαλλοντικών παραμέτρων και ενημέρωσης των φορέων επί αυτού. Είναι επιτακτικήανάγκη η πραγματοποίηση καθημερινών ελέγχων στην υδάτινη στήλη και στα βυθοκορήματα, που εναποτίθενται σε κάθε φορτηγίδα.
Με βάση τα παραπάνω, ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. Υπουργοί:
Από ποιον φορέα δόθηκε η άδεια, για τις παραπάνω δραστηριότητες καθώς και την αλλαγή του όγκου ιζημάτων που συλλέγονται.
Ποια μέτρα θα πάρουν έτσι ώστε να αναλύονται καθημερινά τα ιζήματα καθώς περιέχουν πληθώρα επιβλαβών στοιχείων.
Που καταλήγουν τα υλικά που φεύγουν από το λιμάνι και για ποια είναι η τελική χρήση τους.
Ποια μέτρα θα πάρουν για την παραβίαση των κανόνων και προδιαγραφών εργασιών, αποθήκευσης και διαχείρισης των τοξικών υλικών, την μεταφορά τους μέσα από τον αστικό ιστό της πόλης και την έκθεση εργαζομένων και κατοίκων σε αυτά, όπως καταγγέλλουν οι κάτοικοι.