Το θέμα του έργου της επέκτασης του λιμένα Πειραιά για την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας, φέρνει στην ειδική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, η «Λαϊκή Συσπείρωση» Αττικής.
Στο κείμενο, που υπογράφει ο περιφερειακός σύμβουλος Στέλιος Μπενετάτος, αναφέρονται τα εξής:
«Επανερχόμαστε στο έργο της επέκτασης του λιμένα Πειραιά για την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας, για το οποίο έχουμε θέσει τον προβληματισμό μας τόσο για την αναγκαιότητα του, με την οποία διαφωνούμε κάθετα, όσο και για τα παρακάτω ερωτήματα.
Στη συζήτηση για την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) τον Μάη του 2020, η Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά έθεσε επί πλέον όρους, τις λεγόμενες κόκκινες γραμμές, που περιλήφθηκαν στην τελική απόφαση. Ο 8ος κατά σειρά όρος είναι: “Να δημιουργηθεί μόνιμο δίκτυο σταθμών παρακολούθησης της ρύπανσης, που θα καλύπτει με τακτικές μετρήσεις την ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχορύπανση, τη φωτορύπανση και τον έλεγχο των θαλάσσιων νερών και να συσταθεί μόνιμο παρατηρητήριο περιβαλλοντικής παρακολούθησης και αξιολόγησης των αποτελεσμάτων των μετρήσεων, το οποίο θα στεγαστεί στο κτήριο των Περιφερειακών Ενοτήτων Πειραιά και Νήσων στον Άγιο Διονύσιο”.
Από το Δεκέμβριο 2020 ως τον Φεβρουάριο 2022, έχουν ποντιστεί 18 τσιμεντένια κυψελωτά κιβώτια (caissons). Από φωτογραφικό και βιντεοσκοπημένο υλικό που συγκέντρωσε το Παρατηρητήριο Πειραϊκής φαίνονται σοβαρές φθορές στα υποθαλάσσια τμήματα τους. Οι φθορές αφορούν σε αποφλοιώσεις και αποκολλήσεις στα μπετά καθώς και διάβρωση οπλισμού.
Το θέμα της κατασκευής προβλητών κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά και τους σοβαρούς κινδύνους που προκύπτουν, έφεραν στο Ευρωκοινοβούλιο με αναφορές του το “Παρατηρητήριο Πειραïκής” και η Ευρωκοινοβουλευτική ομάδα του ΚΚΕ το Νοέμβριο του 2024.
Ρωτάμε λοιπόν, ποιος οργανισμός αποφασίζει και εγγυάται για:
- τη στατική επάρκεια των caissons,
- τη μη περαιτέρω διάβρωση του οπλισμού και
- την προστασία επομένως των caissons από θλίψη, εφελκυσμό λόγω των κυματικών διαταραχών;
Επί πλέον ποιος οργανισμός ελέγχει την ποιότητα των κατασκευών; (Στην ΜΠΕ, η COSCO ισχυριζόταν για την υψηλή ποιότητα των υλικών που δεν επιτρέπουν τη διείσδυση υγρασίας).
Με δεδομένο ότι το πρώτο τουλάχιστον caisson που ποντίστηκε, έσπασε και τόνοι υλικών διοχετεύτηκαν στη θάλασσα, δίπλα στο ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή, τι ενέργειες έχουν γίνει και τί μέτρα έχουν παρθεί σύμφωνα με την με αριθμό 84/2020 απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου και συγκεκριμένα την παράγραφο iii) Πρόσθετοι όροι:
- να ακολουθείται καθημερινό πρόγραμμα παρακολούθησης της συγκέντρωσης των ρύπων στην ατμόσφαιρα, του ακουστικού περιβάλλοντος και της ποιότητας των υδάτων του λιμένα, σε επιλεγμένα αντιπροσωπευτικά σημεία του (κεντρικός λιμένας, ΣΕΜΠΟ, κρουαζιέρα, ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη), τα αποτελέσματα των οποίων να παρουσιάζονται με απευθείας σύνδεση, σε φιλικό στο χρήστη, διαμορφωμένο ιστότοπο. Ο φορέας λειτουργίας του λιμένα να παρέχει διαρκή και συστηματική ενημέρωση στους χρήστες αλλά και κατάρτιση στους εργαζομένους, σχετικά με βέλτιστες ακολουθούμενες πρακτικές για την ελαχιστοποίηση των προκαλούμενων οχλήσεων στο περιβάλλον αλλά και στους περίοικους ειδικότερα;».